Bırakmak Sizin Elinizde

Yeni yılı karşıladığımız günlerde birçok kişinin öncelikli hedefi sigarayı bırakmak. Fakat bu maalesef sanıldığı kadar kolay bir eylem değil. Birçok sigara tiryakisi hayatında birkaç kez sigarayı bırakmayı deniyor fakat her zaman başladığı noktaya dönüyor. Sigarayı gerçekten bırakmak isteyenler, deneyip deneyip başaramayanlar için yazının devamında birkaç önerimiz var.

Hayat kalitesini yükseltmek isteyen, vücuduna değer veren sigara kullanıcıları senelerce içmiş olsalar da gün geliyor sigarayı bırakma kararı alıyor. “İstediğim an bırakırım” diyenler için dahi bu eylem sanıldığı kadar kolay olmuyor. Bu uzun süreci daha kolay atlatmayı isteyenler önerilerimize mutlaka göz atmalı.

BIRAKMA GEREKÇELERİNİZİ YAZIN

Sigarayı bırakma kararı alırken sizi bu karara iten etmenler neler oldu? Bunları mutlaka kâğıda dökmelisiniz. Yazdığınız nedenleri buzdolabınızın üzerine, bilgisayarınızın yanına, çalışma masanızda her zaman görebileceğiniz bir yere yapıştırın. Bu nedenleri sıklıkla görmek sizi amacınız uğrunda motive edecektir. Unutmayın sigarayı bırakınca bedeniniz size teşekkür edecek. Nefes alışverişinizin daha da iyileştiğini, daha az nezle ve gribe yakalandığınızı ve çok daha rahat egzersiz yapabildiğinizi fark edeceksiniz.

ANİDEN BIRAKMAK MI? AZALTARAK BIRAKMAK MI?

Sigarayı bırakmanın iki yolu var: ya birden bırakmak ya da azaltarak bırakmak. Birçok sigara içicisine göre bir tarih belirleyip azaltarak bırakmak daha cazip bir yol olarak görünüyor. Fakat uzmanlara göre aniden bırakmak daha kalıcı bir çözüm sunuyor. Oxford Üniversitesi’nde yapılan araştırmaya göre sigara tiryakilerinden oluşan gruba iki hafta sonrasına bir bırakma tarihi belirlenmiş. Bu insanlardan bazıları bırakacakları güne kadar içmeye devam edip aniden bırakırken, diğerleri iki haftalık süreçte içtikleri sigara sayısını azaltarak bırakmaya karar vermişler. Araştırmacılar başarı oranlarını görmek adına, bu insanları sigara bırakma tarihinden sonraki 4 hafta daha inceleyerek bir sonuca varmışlar. Aniden sigarayı bırakan grubun yüzde 49’u başarıya ulaşırken, yavaş yavaş bırakan grubun yüzde 39’u sigarayı bırakabilmiş.

MOTİVE YÖNTEMLERİ

Sigara bağımlılığı sağlığınızdan birçok şeyi alıp götürdüğü gibi cebinizden de maddi varlığınızın hatırı sayılır bir bölümünü götürüyor. En basit hesapla günde 1 paket sigara içen bir kişi ayda 300 lirasını sigaraya veriyor, bu da senede 3 bin 600 lira yapıyor. Bu basit hesap bile sigarayı bırakmada sizi motive ettiyse neler yapabileceğinizi düşünün. Örneğin kendinizi ödüllendirmek için yurt içinde ya da yurt dışında tatile çıkabilirsiniz.

BU ÖNERİLERİ BAŞUCU NOTU YAPIN

  • Sigara bırakıldığında ilk günler 3-5 dakika süren sigara isteği sıklıkla zihninizi meşgul edecektir. Bu dalgaları kolaylıkla atlatabilmek için sigaranın zararlarına yoğunlaşarak veya bir arkadaş ile sohbet edebilirsiniz. Zaman ilerledikçe bu dalgaların sıklığının azaldığını hatta tamamen yok olduğunu da göreceksiniz.
  • Etrafınızda sigara içen tanıdıklarınızdan bir süre çevrenizde sigara içmemelerini rica edin. Böylece sizi sigara içmeye itecek olan etmenler azalacaktır.
  • Ailenize ve arkadaşlarınıza sigarayı bırakacağınızı ve hangi gün bırakmaya karar verdiğinizi söyleyin. Böylece kendinizi daha çok sorumlu hissedecek ve kararınızdan vazgeçmek istemeyeceksiniz.
  • Eğer tek başınıza yapamayacağınızı düşünüyorsanız yardım alın. İster etrafınızda daha önce bırakmış birinden, isterseniz de bir uzmandan yardım almayı deneyin.

 

Paylaş